rondjescandinavie.reismee.nl

Op de Lunerburger Heide.

We hebben wekenlang mooi weer gehad. Zon, weinig wind, temperaturen van rond 20 graden (maar in de zon was het veel warmer). Heel aangenaam, ik was blij dat ik tijdens de tropische dagen niet in Nederland maar in Scandinavië was.

Op 16 september zijn we naar Zweden vertrokken en kwamen we weer in de drukte van autowegen en stadjes. Daar hebben we de kust verkent. Dat is een mooi gebied, maar vlak en eentonig na de ruige pracht van Noorwegen. Qua landschap is het beter de reis andersom te maken, eerst Denemarken en de kust van Zweden en dan Noorwegen.

De herfst had half september al aardig voet aan de grond in Noorwegen, de berken waren al vrijwel kaal. En op 700 meter hoogte werd het s nachts al koud.

In Zweden waren de eerste herfstkleuren te zien en in Denemarken waren alleen de berken aan het vergelen, andere bomen zijn nog donkergroen.

Vanuit Zweden zijn we de Oresundbrug overgestoken naar Denemarken. In Denemarken hebben we een dag of vijf op een volle camping gestaan, het zag er wit van de caravans. Toen we aankwamen dachten we „dat is niets voor ons, zo vol” maar toen we eenmaal op de camping waren en een plaats gevonden hadden, viel het mee omdat de plaatsen erg ruim zijn. We hadden zelfs uitzicht over de fjord. Op de campings in Zweden en Denemarken staan veel supergrote caravans met supergrote tenten er voor. We hebben een dubbelasser gezien van minstens twaalf meter. Merk: Kabe.

Afgelopen maandag hebben we Kopenhagen bezocht en daar uiteraard de kleine zeemeermin bewonderd. Mooie stad, erg toeristisch.

We hadden nog een paar dagen in Denemarken willen blijven, maar er werd storm voorspeld vanaf woensdag, dus op dinsdag vertrokken we richting Duitsland. We namen de veerboot van Rodny naar Puttgarden. Dit is een sublieme, zeer regelmatige veerdienst. Het was niet druk, we stonden binnen tien minuten na aankomst al op de boot en die vertrok nog geen tien minuten later. Tijdens de drie kwartier durende overtocht kwamen we vier andere veerboten tegen, ze vertrekken blijkbaar om de 10 minuten.

Dit stukje schrijf ik op donderdag 29 september. We zijn op camping Augstfelde-Vierer See bij Augstfeld/Plon, tussen Kiel en Lubeck. Het is een rustige camping met veel groen van struiken en hoge, oude bomen. Ik vind het fijn weer op een groene camping te staan onder de beschutting van bomen. Campings in Noorwegen en Zweden hebben amper bomen.

Het waait stevig. Vanmorgen zijn we in het dorp Plon geweest, hebben van koffie en taart genoten bij de bakker en zijn op zoek geweest naar geocaches. We hadden gehoopt er onze 1000ste geocache te vinden maar dat is niet gelukt. Momenteel hebben we sinds we in 2013 zijn begonnen 999 geocaches gevonden.

Vandaag kan ik deze Reismee niet versturen want de WiFi is heel slecht op deze camping. En foto’s versturen is helemaal onmogelijk, er is geen ‚streaming’.

Dinsdag 4 oktober 2016

We zijn op camping Sonnenberg in Muden Otze op de Luneburger Heide waar we genieten van het herfstzonnetje en de ….. nee nog niet van de herfstkleuren want die zijn er nog niet. Een enkele berk begint geel te worden en laat hier en daar een blaadje vallen, maar de spectaculaire kleuren moeten nog komen. De herfst zal hier wel net zo ver zijn als in Nederland. En dan te weten dat in Noorwegen de berkenbomen half september al kaal waren.

We hebben een hele mooie reis gemaakt. Veel variatie aan landschappen gezien, heuvels en bergen, ruige hoogvlaktes en groene laagvlaktes en vooral veel, heel veel water: zeeën fjorden meren rivieren beekjes watervallen stroompjes. En in de eerste drie weken ook nog regen.

Volgende week komen we weer thuis. Nog een paar wandelingen maken door de prachtige bossen en de heide van de Luneburger Heide zolang de herfstzon ons goed gezind is.

De 1000ste geocache is inmiddels gevonden.

Hartelijke groet,

Corrie en Albert.

Dinny

Toch een leuk gemiddelde 333 caches per jaar!
Ben weer benieuwd naar jullie verhalen. Tot snel
(weer)ziens! Grts Dinny

Albert Kramer

Ik had het maar bij 999 gehouden en dan opnieuw begonnen. Fijn te horen dat het zo'n mooie tocht is geweest. Zoals je zult zien is hier het meeste nog groen en koud is het niet geweest. Je kan hier nog makkelijk in het buitenwater zwemmen.

Elsje

Goede reis naar huis, tot ziens.

Connie de Visser

Wat mooi om weer met jullie mee te reizen op de mail.Zo herbeleven we onze eigen reis ook weer gedeeltelijk.
Gefeliciteerd met het 1000e exemplaar.
Plezier met het laatste gedeelte van jullie reis en gezond weer terug.tot gauw.

martien en marion

nog mooie dagen en een goede reis naar huis.Wij zijn 17 dagen naar Polen geweest en een okt waren we weer thuis .groetjes van ons